פרוטוקול ועדה פיזית 20.8

פרוטוקול ועדה פיזית 20.8

נוכחים:

ý      עופר שרון- יו"ר הוועדה

ý      רפי טמיר- יו"ר המנהל

ý      יונתן גלסרמתן שחק

ý      רבקה רוטפרב

ý      אריה וולברגר

ý      אילנה סירקיס

ý      יעקב אפרתי

 

הודיעו על היעדרות:

ý      צביה אפרתי

ý      אפרת- מתכננת הרובע

ý      יואב- מנהל המנהל

ý      מתן שחק

ý      גיל שכטר

ý      שלמה מושקוביץ

 

רקע:

הפגישה נערכת לאחר מפגש ב-30.7 בו הציג צוות אב לתחבורה את החלופה של הקו הסגול ופגישת המשך עם צוות המודל בכדי לעמוד על הנתונים ואופן הבדיקה שנערכה לגבי החלופה. בנוסף, הועלו סוגיות נוספות שעל סדר היום- חניון האוטובוסים וקווי האוטובוס לקראת המכרז לחברות נוספות.

עופר- אנחנו נמצאים בתקופה מאוד עמוסה מבחינת הסוגיות שעל השולחן והמשמעות הנגזרת מכך לגבי חשיבות הוועדה. זה בא לידי ביטוי אתמול (בפגישה שנערכה עם צוות אב לתחבורה על הקו הסגול) כאשר הבנו שהצוות לא מודע ולא התייחס כלל לתכנית האב להתחדשות עירונית בשכונה ולנפחי הבנייה המשמעותיים שהיא מדברת עליהם. הבנו בפגישה שאין כוונה להכניס את קו הרק"ל לשכונה אבל למרות שלא גילו הבנה בנושא הרק"ל, הם כן גילו הבנה לגבי קווי האוטובוס.

כניסה לתלם בנושא קווי האוטובוס יכולה אולי למנוע את האפשרות של קו רק"ל ואנחנו צריכים לחשוב אם זה כדאי.

איתן- סדר היום: נעסוק בשלושה נושאים- חניון האוטובוסים, קו סגול וקווי אוטובוסים. השאיפה היא לצאת עם "תוצר" של חוות דעת לגבי שני הראשונים, ומטרות עיקריות לגבי קווי הו=אוטובוס.

הצגת תכנית חניון האוטובוסים (חלופה של חניון רחב (14 דונם) וחניון קטן (2-5) דונם במידה שיספיק לחנייה של האוטובוסים על ציר הטיילת. כרגע אין תכנית ממשית כך שקשה לדעת מהי התכנית המדויקת ומה שאנחנו יודעים כרגע זה מתוך דברים שנאמרו בע"פ על ידי יוסי חביליו מחזיק תיק חניה בסיור שנערך במקום החניון   

חלופה רחבה

  • טופוגרפיה שמאפשרת שימוש רק בחלקו הצפוני של הרכס
  • יעודי הקרקע:שצ"פ, הבית הספרדי, שטח ללא ייעוד
  • הובטח שלא יהיה שימוש בחלקו המזרחי של הרכס

 

חלופה צרה

  • אפשרות לחניון קטן המספיק לחניה של האוטובוסים שעל ציר הטיילת (כ-20 אוטובוסים)

 

רפי: ירדו מהסיפור של 14 דונם וכרגע הדיון הוא לגבי חניון קטן. זה יכול לפתור לנו את בעיית האוטובוסים על הטיילת שעד עכשיו לא הצלחנו לפתור בשום דרך. יעשו שם גם פיתוח נופי – צמחייה ספסלים וכו'. נשמור על כך שלא יוכלו להיכנס יותר מ-20 אוטובוסים.

-          לא נקבל שום החלטה בניגוד לעמדת התושבים.

אילנה: אני מתנגדת לתכנית . בכל הדיון לא צוין על איזה הליך מדובר. זה שטח שמסומן כאתר טבע עירוני . צריך להשאיר אותו כאתר טבע עירוני וצריך לקדם את זה באופן סטטוטורי, אם דרך רט"ג, קק"ל או גוף אחר. ניתן להפנות את האוטובוסים על הטיילת לחניון על שטח המלונות או חניון אחר (עופר: כדאי לבדוק האם הקיבולת מספיקה).

יש 3 סיבות לחניון: 

  1. תחנת קצה
  2. העלה והורדה של נוסעים- אפשר באופן זמני במלונות הרכס
  3. להוציא את האוטובוסים מהשכונות מסביב- למה שזה יהיה על הגב  שלנו??

רבקה: מצטרפת לכל מה שנאמר עכשיו.

יעקב: לדעתי בסופו של דבר הראשונים שיתפסו את המקום בחניון הם לא האוטובוסים של הטיילת אלא כאלו שחונים בחניות אחרות בסביבה.

 

הבעיה היא לא של השכונה אלא בעיה עירונית והעירייה צריכה לפתור אותה על חשבון שלה. לא על חשבון השכונות.

אילנה: היחס של העירייה לשכונה הוא כמו לפח זבל וזה מצטרף לתכניות נוספות כמו מגרשי הספורט

רפי: הולכים להיות חניונים בעוד שכונות ולא רק אצלנו.

אילנה: הייתה אמורה להיות חנייה בחניון של המלונות וויתרו להם. עכשיו צריך לומר לא. 

יעקב: הבעיה היא של העיר. לא של השכונה. מילא אם נהיה השכונה השלישית ולא הראשונה. הגישה צריכה להיות כן, אבל.. לגבעה הזאת יש יעודים אחרים. מתוך היכרות עם המערכת- יהיו הרבה אוטובוסים בלי קשר לאלו שבינובסקי ויגיעו גם ממקומות אחרים. אסור להסכים יותר מדי מהר. אין לנו אפיה. יש שם ייעודי טבע ייחודיים לא רק ברמה ארצית.

יותנן- אני בחוויה שגנב בא לבית שלי ולוקח לי חלק מהבית. אין שום הצעה רצינית או בדיקה כלשהי. רק דברים באוויר. זו שערוריה.

ברמה האידאולוגית- אלו חברות עסקיות שצריכות בעצמן לדאוג לזה ולהכניס לתכנית העסקית שלהן השכרת שטחים לחניון. מה זה קשור לעירייה ולמה היא צריכה לדאוג למגזר הפרטי לפתרונות? זה לא עומד בשום קריטריון של הפרדה בין המגזר העסקי לציבורי.

בנוסף, יהיה זיהום אויר משמעותי.

יוסי- התייחסו כבר להכול. אתייחס בשתי שאלות:

  1. האם החנייה בטטילת עכשיו היא חוקית? (כן) אם כן מה הערובה שיקחו את האוטובוסים משם? (רפי: יש הליך לא מסובך שהתחייבו לגביו).
  2. למה אנחנו נכנעים בעניין החניון ופותרים עוולה בעוולה אחרת? אנחנו צריכים לומר לא, ולא.

רפי: לא התחייבנו לכלום גם לאחר שהובטח לנו שהמנהל יקבל כסף שיכניס החניון. אני אמרתי על זה לא ושאנחנו לא רוצים כסף.

עופר: בכל מקרה צריך לוודא שהכול מתנהל באופן סטטוטורי.

רפי: שום דבר לא ייעשה בלי הסכמה של המנהל. מבטיח שזה לא יקרה.

יונתן: אם לא נקבל הצהרה שיורדים מזה שווה להעלות את זה מול התושבים.

סיכום: יש התנגדות לכל חלופה בעניין וצריך למנף את ההתנגדות לפיתוח השטח ומיצוב שלו כאתר טבע עירוני באופן סטטוטורי. בנוסף יש להילחם בחניית האוטובוסים לאורך הטיילת גם בלי קשר לחניון.

-         תישלח חוות דעת לאישור הוועדה שתוצג בהמשך (ב-4.9) לחברי ההנהלה.

קו סגול

איתן- הצגת רקע לגבי הקו הסגול:

כרגע החלופה שמגיעה לציר ינובסקי היא חלופה נמוכה, והיא היחידה מבין החלופות הקיימות שעוברת את דרך חברון לכיוון מזרח.

לאור המפגש שנערך אתמול (19.8)עם צוות המודל ניתן לחדד את הנחות היסוד של צוות תכנית אב לתחבורה ואת הפערים בינם לבין השכונה:

  • נבדקות עדיין החלופות שהוצעו במפגש הקודם- מעבר של הרכבת בעולי הגרדום/רב חובל.
  • מעבר בינובסקי כרגע נחשב לחלופה מאוד נמוכה בשל מיעוט המשתמשים הפוטנציאליים שאינם זקוקים להזנה אוטובוסית.
  • הפער המשמעותי הוא ביחס למצב העתידי בהתחשב בתכנית האב להתחדשות עירונית. צוות אב לתחבורה איננו מתחשב בה כלל! (הובטח שיבדקו את העניין)
  • הגישה של צוות אב לתחבורה ביחס לשכונה הוא שמצבה הטופוגרפי לא מאפשר מעבר/נגישות סבירה לרק"ל ויש להתמקד בחלופה של קווי אוטובוסים למקומות מרכזיים בעיר/מזינים לקו הכחול/ירוק.

אילנה: צריך להבין שהקו הסגול הוא הקו היחיד שהולך ממזרח למערב, ואם יהיה קו נוסף כזה הוא יהיה במקביל מצפון. לכן זו ההזדמנות היחידה לקו שיגיע עד לשכונה שלנו.

יעקב: לדעתי לא תהיה להם ברירה אלא להכניס את הקו לשכונה בגלל הצורך בדפו.

עופר: צריך לציין שזה לא פשוט כי צריך מנהרה שתעבור מתחת רחוב יהודה.

אילנה: אנחנו רוצים לקבל מה שכל שכונת קצה קיבלה (הדוגמאות של גבעת מרדכי וכו' לא תופסות כי הן כן נבלעות בין קווי רק"ל).

עופר: צריך להבין שהאתגר הוא מורכב.

אילנה: לגבי אוטובוסים- נתונים לנו- ניקח. זה לא צריך לבוא אחד על חשבון השני משום שיש הפרדה בין שני הצוותים בתכנית אב לתחבורה והם לא "הניחו את השקפים אחד על השני". אין תיאום.

בנוסף, צריך לקחת יועץ תנועה שיגבה אותנו בנתונים ומספרים באופן מקצועי.

יעקב: ספירת תנועה נעשתה אצלנו לפני 10 שנים. מאז השתנו המון דברים.

יוסי: דובר על בעייה תשתיתית לגבי הגעה לינובסקי. אנחנו עדין רואים שזה אפשרי אז כנראה שגם מעבר לכך זה אפשרי והשאלה היא רק כמה מוכנים להתאמץ.

יונתן: מה הסיבה שלא רוצים להגיע אלינו? אם זה כי אנחנו "מעבר להרי החושך" אז צריך לפנות לסנטימנט שאומר: "אתם הופכים אותנו לפריפריה". צריך לספר את הסיפור שלנו בצורה כזו (בנוסף לגבי מקצועי של נתונים וכו'..).

בנוסף, לא בטוח עד הסוף שרעיון הרק"ל בעולי הגרדום הוא טוב בגלל שבשיטה הישראלית המערכות של הרכבת ושאר אמצעי התחבורה עובדות בנפרד. במצב כזה הרכבת תחסום אפשרויות תחבורה אחרות.

אילנה: זה יקרה בכל אופן מסופו של דבר כי לא תהיה ברירה.

יוסי: לגבי קווי האוטובוסים- כבר הובטחו לנו דברים עוד לפני שעלתה סוגית הקו הסגול כך שאנחנו צריכים לקחת אותם בלי קשר (ולא לחשוש שזה ימנע את כניסת הרק"ל).

אילנה: ברמה הפרוצדורלית- להוציא סיכום שלנו לפגישה מה-20.7 כדי שלא יסתמכו על הסיכום שלהם כ"שיתןף ציבור" מוצלח. בנוסף, בגלל שהבמה האמיתית היחידה שלנו היא בועדה המחוזית- צריך להתנגד לכל תכנית במרחב כדי להטמיע את נושא הגעת הקו הסגול לשכונה.

יוסי- אולי אפשר לתקוע את התהליך וכך לגרום להם להילחץ להכניס אותנו כדי שיוכלו להספיק את הקו הסגול בסבב הנוכחי.

עופר: התכנית שלהם היא לא הזויה ומגובה בנתונים. לכן לא בטוח שנוכל לתקוע את ההליך.

יוסי: אז חייבים לתקוף את הנתונים שלהם.

רפי: הפחד שלי הוא אדישות וחוסר שיתוף פעולה של התושבים. קשה לגרום להם להיות שותפים במאבקים.

רבקה: זה נתון מיושן כי יש הרבה אוכלוסייה חדשה שמראה הרבה מעורבות.

סיכום:

-         תישלח חוות דעת לחברי הוועדה. חוות הדעת תוגש לתכנית אב לתחבורה עד ל-24.9.

-         יצא סיכום מקביל שלנו למפגש ב-20.8

-          תיבדק האפשרות שהמנהל יממן יועץ תנועה לצורך בדיקות

 

קווי אוטובוסים

איתן- מכרז לחברות אוטובוסים נוספות שיתגברו את מספר הקווים בירושלים ובשכונה בפרט אמור לצאת בקרוב ואם הכול יתקדם באופן חלק- תוך שנה/שנה וחצי יתחילו להוסיף קווים לשכונה עד למצב של שישה קווים שיתפקדו באופן מלא בשכונה (בסוף תהליך של עוד כשנתיים בהם תוספת הקווים תתבצע בהדרגה).

לפני כשנה נעשה תהליך יחד עם תכנית אב לתחבורה בו המנהל הציג את בקשותיו ולאור זאת נבנתה תכנית הקווים החדשים:

 מדובר על מפת התוכנית כל המלל מופיע בטקסט

 

 

מקרא

     קו 78: תלפיות מזרח- בנייני האומה

     קו 88: תלפיות מזרח – מקור חיים- תלפיות מזרח

     קו 91: תלפיות מזרח- גבעת שאול

     קו 92: תלפיות מזרח- הדסה עין כרם

     קו 510: תלפיות מזרח- קרית יובל

     קו 578: תלפיות מזרח- הר חוצבים

כעת, כהמשך לתהליך זה תוזמן הוועדה הפיזית וההנהלה להצגה של התכנית במשרדי תכנית אב לתחבורה בחודש הבא (עדכון יבוא בהמשך). לאור זאת יש לבחון שוב את הדרישות שלנו לגבי קווים חדשים/שדרוג הקיימים בשכונה.

רבקה: איך בדקו את היעדים?

אילנה: נעשה סקר בזמנו שבדק יעדים בלי קשר לכלי התחבורה.

אריה: צריך להוציא סקר שלנו שלפיו נקבע את היעדים הרצויים.

יותנן: בנוסף, למרות שלא מופיע כחלק מהתכנית- כדאי לנסות לגרום לשיפור של קו 480 ו=בדגש על חזרה שלו לשכונה.

אילנה: צריך שתהיה חלוקה טובה בין קווים מהירים לקווים פרבריים מחלקי השכונה השונים ועוד קו נוסף לארנונה (שיפור התוואי של קו 88).